Viimeiset neljä viikkoa on mennyt hujauksessa täällä Espanjassa. Kuten jo edellisessä postauksessa mainitsin, Pääsiäislomaa lähdin viettämään Anssin kanssa autolla kierrellen. Espanjan etelä-rannikko tuli viikon aikana tutuksi, mutta varmasti paljon jäi vielä näkemättä. Viikko oli mahtava ja sää suosi lomailijoita, sillä lämpötilat nousivat lähes päivittäin +30 asteen hujakoille.

Pari ensimmäistä päivää tutustutin Anssin Almerian kaupunkiin ja kävimme mm. Alcazaban linnoituksella, joka on Almerian oikeastaan ainoa kunnon nähtävyys. Lisäksi kävimme rannalla ottamassa aurinkoa ja kävin ensimmäistä kertaa tällä reissulla pulahtamassa meressä. Suoritus ei nyt ihan niin hieno ollut miltä kuulosti, sillä oikeasti minulla kesti kerätä rohkeutta useampi hetki, mutta hiljaa hyvä tulee ja lopulta pääsin kastautumaan kokonaan. :D Kävimme myös Padulesissa ja Las Canalesilla, jota mainostin jo aikaisemmin. Paikasta pääsi nauttimaan vielä enemmän, kun väkeä ei ollut mukana kolmen bussilastillisen verran ja ilmakin oli vielä lämpimämpi kuin noin kuukautta aikaisemmin. Suosittelen edelleen. :)

Vuokrasimme auton viideksi vuorokaudeksi turvallisesti Europcarin kautta. Halvempiakin vaihtoehtoja löytyy, esimerkiksi GoldCar, mutta Anssin perusteellisen selvitystyön jälkeen, tulimme siihen tulokseen,että halvinta ei kannata ottaa. Kyseinen firma oli saanut paljon huonoja arvosteluja, etenkin auton palautuksen jälkeen tulleista lisäkustannuksista. Europcarilla kaikki toimi ja  vuorokauden vuokra täydellä takuulla ilman omavastuuta maksoi alle 80€/vuorokausi. Bensat toki maksoimme itse, mutta yksi täysi tankillinen riitti Almeria-Gibraltar-Almeria välille helposti, vaikka vierailimme myös eri paikoissa matkan varrella.

Ensimmäinen kohteemme oli siis Gibraltar. Hotellin varasimme Espanjan puolelta La Linean kaupungista. Hotellilta oli Gibraltarille noin 15 minuutin kävelymatka ja hotellihuoneen ikkunasta aukesi komea näky merelle ja Gilraltarin vuorelle. Hotellit Espanjan puolella olivat huomattavasti halvempia, joten jos sinne eksyy, niin kannattaa ehdottomasti toimia näin. Liput Gibraltarin vuorelle ostimme raja-asemalta jo valmiiksi. Rajaton lippu kaikkiin vuoren nähtävyyksiin maksoi n. 35€/naama ja siihen kuului myös liput köysihissiin sekä yksi matka paikallisliikenteen busseilla. Rajan ylitettyämme (ensimmäistä kertaa elämässäni olen kävellyt maarajan yli! :D) nappasimme bussin, jolla menimme ensimmäisenä Europa Pointille, josta oli jo hyvät näkymät Afrikan puolelle. Europa Pointilla tilasin ensimmäistä kertaa 1,5 kk siiderin, mikä maistui niiiin hyvältä siinä helteessä. :D Almeriassa, kun ei kaupasta paljoa siideriä löydy.

Itse Gibraltarin vuori oli kyllä huikea. Näkymät olivat sanoin kuuvaamattoman kauniit. Aikaa meillä oli itse vuorelle vähän turhan vähän, joten emme kaikkea siellä ehtineet koluta, mutta omasta mielestäni aivan tarpeeksi. Jos haluat kiertää koko huipun, kannattaa aikaa varata koko päivä. Yksi neljä tuntia ei riittänyt millään. Patikoimme vuorella vähän perus turistireittien ulkopuolella ja kävimme tietysti tippukiviluolissa sekä näimme apinoita. Lisäksi saimme mahtavia kuvia paikoista, joissa turisteja ei ollut paljoakaan.

Gibraltarin alla.

Gibraltarin päällä.

Alas brittiläiseen kaupunkiin päästessämme, oli pakko syödä Fish&Chips. Ei nyt maineensa veroista, mutta syötävää kuitenkin. :D Gibraltarilla vieraillessa kannattaa ehdottomasti vaihtaa tarpeeksi puntia. Euroillakin pystyy toki maksamaan, mutta ravintolat ja kaupat vaihtavat valuuttaa melko korkealla kurssilla. Lisäksi ostimme postikortit ja -merkit Gibraltarilta, mutta takaisin Espanjan puolelle päästyämme tajusimme, että eihän ne postimerkit enää siellä puolella käy, joten nyt on sitten rivi postimerkkejä myöskin tuliaisena Gibraltarilta. :D

Seuraavana päivänä matkamme jatkui kohti Torremolinosta, jossa seuraava hotellivarauksemme oli. Sitä ennen poikkesimme päiväksi kuitenkin Marbellaan katsomaan Puerto Banuksessa olevat ökyjahdit sekä -autot. Ja toki auringossakin maattiin pari tuntia. Olihan ne "veneet" ihan uskomattomia.. Puerto Banuksesta jatkoimme kohti Marbellan keskustaa, jossa pyörimme mm. vanhassa kaupungissa. Täytyy kyllä sanoa, että Marbella teki vaikutuksen. En olisi uskonut, mutta kaupunki (etenkin sen vanha osa) oli kaunis! Itse kyllä nautin olostani siellä. Ehdottomasti Gibraltarin jälkeen toisiksi hienoin paikka tällä road tripillä.

Puerto Banus.

Marbellan vanha kaupunki.

Torremolinoksessa vietimme pari päivää. Hieman oli pilvistä, joten auringonotto jäi vähiin, mikä olisi Torremolinoksen kaltaiselle kaupungille ollut ihan ehdoton. Itse kaupungissa ei mitään nähtävää ole. Pelkästään turistijuttuja, kauppoja, ravintoloita ym.. Pari päivää siinä meni rentoutuessa, pelatessa minigolfia, tennistä (oltiin kyl tosi huonoja) sekä käyntiin Torremolinoksen torstaimarkkinoilla.

Torremolinoksen jälkeen ajelimme Roquetas de Mariin viemään tavarat viimeiselle etapille, jonka jälkeen veimme auton takaisin Almeriaan. Roquetasissa nautimme vielä yhteisestä ajastamme Espanjassa shoppaillen, Aquariumissa käyden sekä aurinkoa ottaen. Alue, jossa hotellimme sijaitsi oli hiljainen tähän aikaan vuodesta, joten kauheasti muuta tekemistä ei ollut, mutta ei sitä aina tarvikkaan olla. :) Roquetas de Marissa kannattaa käydä Gran Plazan ostoskeskuksessa, jossa on mm. Primark, Guess, Zara, Stradivarius, Pull & Bear ym. Lisäksi Roquetas de Marin bussiaseman vieressä on järkyttävän iso "kiinakauppa", josta löytyy jos jonkinmoista rettua, kenkää, piuhaa, hiusjuttua, korua, meikkiä.... ja halvalla lähtee. :D

Loma oli mahtava ja oli tähän asti parasta aikaa täällä, nyt on ikävä, mutta haluan nauttia vielä täysillä viimeisesta 6 viikosta täällä Espanjassa. Reissujakin on vielä muutama tulossa, joten tekemistä varmasti riittää. :)

Viimeviikolla porukat tuli myös Espanjaan ja kävimme Sevillassa ja Sierra Nevadassa, jotka olivat molemmat todella kivoja paikkoja! Sevillaan matkustin Almeriasta junalla (matka kesti 6h) ja menin heti ensimmäisenä Outlet -ostoskeskukseen lentokentän lähelle tekemään löytöjä. Harmikseni Ralph Laurenin ja Gantin liikkeissä (joita eniten odotin) ei ollut naisten vaatteita lainkaan, joten täytyi tyytyä ostamaan niistä vain tuliaisia Anssille. :D Kyllä sieltä jotain itsellenikin mukaan tarttui, ainakin Guessiltä. 4 tuntia hienosti vierähti ja sitten takaisin keskustaan etsimään porukoita. Outlet -ostoskeskuskeen kulki ilmainen bussi Sevillan keskustasta, mutta pysäkkien merkintä oli mitätöntä. Jouduin siis menomatkalla tyytymään taksiin, mutta takaisin päin pääsi sitten ilmaisella kyydillä ja huomasin, että pysäkki olisi ollut ihan juna-asemaa vastapäätä, missä jo kertaallen olinkin. :D

Itse Sevillan kiertely jäi yhden kokonaisen päivän varaan, mikä oli aivan liian vähän sen kokoiseen kaupunkiin. Näimme kuitenkin perus nähtävyydet, kuten Katedraalin sekä Alcazarin palatsin. Opiskelijana nähtävyyksiä pääsi kiertelemään muutaman euron hinnoilla, mutta aikuisten liput maksoivat aika paljon enemmän. Kierreltävää olisi riittänyt useammaksikin päiväksi, joten ehkäpä sinne tarvii päästä uudelleen. :) Illalla kävimme katsomassa flamenco -esitystä ja syömässä tässä ihanassa kaupungissa. :)

Sevillan katedraali.

Seuraavana päivänä lähdimme ajelemaan autolla Granadan kautta kohti Almeriaa. Granadassa pysähdyimme härkätaisteluareenalla, jossa pääsimme näkemään kaiken takahuoneita myöden. On se vaan hurjaa ajatella sitäkin touhua. Takatiloista löytyi kaikki leikkaussaleista pieneen kappeliin sekä härkien karsinat... Pelottavaa itseasiassa. :D Mutta kokemus sekin.

Sierra Nevadassa kävimme vajaan 3 km korkeudessa, jossa näin pitkästä aikaa myös lunta. :D Olihan se hassua, kun  itse siellä tallusteli kesätamineet päällä ja porukka oli laskettelemassa. Almeriassa useampi paikallinen on suositellut Sierra Nevadassa käyntiä, sillä se on "uskomattoman kaunis ja siellä on lunta!" Näin suomalaisena ei ensimmäisenä kyllä ollut mielessä Espanjassa lähteä katsomaan vuorille lunta, mutta olihan ne näkymät ja pieni laskettelukylä ehdottomasti näkemisen arvoiset. :)